

در ساعات اولیه صبح روز ۱۳ مارس ۱۸۹۵ ساختمان خیابان پنجم جنوبی که آزمایشگاه تسلا در آن قرار داشت آتش گرفت. شاید بتوان گفت که «راسل» طرفدار فلسفهٔ تحققی است، اما از آنجا که هر فیلسوفی مشربی مخصوص به خود دارد نامیدن و نامگزاری عقاید او اعتباری خواهد بود و کلمات معانی دیگری به خود خواهند گرفت. علاوه بر این دولت نیز هر از گاهی اعلام می کند که وام یارانه پرداخت می کند. ↑ آیا مالیات بر مسکن، آخرین تیر ترکش دولت نهم است؟ از یک سال پیش، دولت به پلیس دستور داده بود که به زنان اجازه داده شود تا بدون حجاب اسلامی در انظار عمومی ظاهر شوند و با وجود مخالفت روحانیون، در تهران تعدادی از زنان بدون حجاب رفت و آمد میکردند. شاملو با عدول از وزن عروضی، به تجدید نظر در تعریف کلاسیک از شعر نپرداخت بلکه فقط کوشید با یافتن جانشینی برای وزن عروضی، زبان به کار رفته در آثار خود را از سطح نثر روزنامهای و قطعات ادبی ارتقاء داده و آنها را، به خاطر نوع زبان از این انواع متفاوت نماید. در منابع عهد عتیق، با عنوان «مسیح خداوند» خطاب شده و به او «همهٔ پادشاهیهای روی زمین» داده شدهاست. در این میان مکاتب قدیم فلسفه که اصول عقایدشان بر شهود و اشراق متکی بود برای هماهنگشدن با این تحولات لباسهایی جدید بر تن کردند و با سلاحهای تازه مجهز گشتند، اما علمای دقیق بهزودی نقاب ریا را از روی آنان به کنار زدند و نام حقیقی هریک را اعلام کردند.
جدی نگرفتن کار آنان از آن رو بود که آنها با عدول از به کار بردن اوزان عروضی، آخرین و مهمترین رکن از تعریف کلاسیک از شعر را به چالش کشیدند و دیگر وجه عینی (و بیشتر سمعی) معینی را برای تشخیص شعر از غیرشعر باقی نگذاشتند. که حاصل آن آوار آفتاب بود. آوار آفتاب با جملهای از بودا آغاز میشود که میگوید: «و از ترسِ برهم آفتاب طلوع میکند»؛ و شامل مقدمهای است در دفاع از اندیشهٔ وحدتگرای آسیایی و چند قطعه شعر. او ۸ سال بعد هنگامی که کتاب آوار آفتاب را منتشر کرد، در مقدمهٔ کتاب به این نکته پرداخت. مطابق قانون مدنی، اتباع خارجی به شرط وجود معاهده متقابل، از همان حقوق و امتیازات ایرانیان برخوردار خواهند شد. طبعاً، تهران مخالفتی نخواهد داشت زیرا رژیم از همان ارزشهای استبدادی پکن پیروی میکند.» وزیر امور خارجی مایک پمپئو در تویتر خود نوشت قرار داد بلندمدت ایران چین دلیل برای ادامه دادن تحریم نظامی ایران است. از طرفی، اگر او نتوانست تحول بنیادین خود را مانند نیما در انطباق نسبی با سنت به پیش ببرد، به این دلیل بود که نوآوریهای او با روال طبیعی و تدریجی تحولات هنری همراه نبود. مقالات ایرانی به دلیل کلیگویی، شاعرانگی، ابهامآمیزی، احساسانگیزی و کشف و شهودوارگی، بیشتر به بعضی از شعرهای خود ایرانی و سهراب سپهری شباهت دارند تا نوشتههای توضیحی و تحلیلی.
«این تحول شگرف در تمام شعب دانش رسوخ کردهاست و حتی در عالم هرجومرجی گیجکننده به وجود آورده. یا وقتی یک بابایی میگوید: «نیبون نیبون گی و بلی گیبون» اینان، مولوی و آن بابا هیچ کار بد و خطرناک و حتی تازهای نکردهاند. او را بر آن میدارد تا بنالد. در کتیبهها و سکههایشان، از دوران اردشیر بابکان تا قرن چهارم میلادی، این نکته را میتوان فهمید. با جدایی سه چهارم خاک و چهار پنجم جمعیت امپراتوری اتریش – مجارستان، سه کشور جدید لهستان، یوگسلاوی و چکسلواکی تأسیس و به رسمیت شناخته شوند. محل ضرب سکه تا زمان بهرام چهارم از ۳۸۸ تا ۳۹۹ (میلادی) بهطور کامل ذکر میشد و از زمان این شاه و جانشینان او، یزدگرد یکم و بهرام گور نام محل به صورت خلاصه میآمد. و با بازگشت به ایران در ۱۸ آبان ۱۳۲۹ پیشگام شعر نو عرفانی ایران شد. یکی از این افراد، میرزا صالح شیرازی بنیانگذار نخستین روزنامه و نخستین چاپخانهٔ کتابهای فارسی در ایران است.
اگرچه رنگ دید و اندیشهٔ هوشنگ ایرانی در آثار سپهری کاملاً مشخص و پیداست، اما شعر سپهری فرقی نیز با شعر ایرانی داشت؛ و این فرق، تفاوت روحیهٔ این دو شاعر است. سپهری، تنها شاعر متأثر از درک ایرانی بود که زبان او را تا حد چشمگیری تکامل بخشید؛ و این سخن بدین معنیاست که اگر استعداد درخشان و پشتکار سنجیدهٔ سپهری نبود، با وضع آشفته و زندگی رقتانگیزی که ایرانی پیدا کرده بود و شعر را رها کرده بود، دستآوردهای ایرانی در شعر نو، نیمهکاره و ناقص رها میماند. ؛ اما قابل توجهترین اتفاق در عرصهٔ شعر نو، چرخش سهراب سپهری از زبان نیمایی به زبان هوشنگ ایرانی بود که در ۱۳۳۲ رخ داد. به باور محمد آزرم اما نادیدهگرفتن تسلط همهجانبهٔ گفتمان شعر رسمی را بر اکثریت قریب به اتفاق نشریهها و مکانهای ادبی سادهانگاری است؛ گفتمانی که خود را پیرو نیما و ستایشگر او و چند چهرهٔ پس از او میدانست، نهفقط از هر امکانی برای تخطئه و بیرونراندن شعرهای متفاوت و متمایز استفاده میکرد، بلکه کوشید تا گذشتهٔ شعر معاصر را پشت تأویل خود از آنچه اتفاق افتاده پنهان کند. با این وجود، محمد شمس لنگرودی علت اصلی ناکامی ایرانی را در اطلاع ناکافیاش از زبان فارسی میداند. Th is وام با سند خودرو data has been created with GSA Conte nt Generat or Demoversion.
دیدگاهتان را بنویسید