

فریدون رهنما در اواخر دههٔ ۱۳۲۰ با کولهباری از دانش نو و اشتیاق به آموزش، از فرانسه به ایران بازگشته، نگاه شاملوی جوان را به شعر تغییر داده، و هنوز با همان شور و شوق به ترجمهٔ شعر مدرن اروپا و گفتگو با شاعران جوان مشغول بود. اما وضع احمدرضا احمدی با هر دوی آنها فرق داشت: او نه دانش و تجربهٔ هوشنگ ایرانی را داشت و نه صبر و پختگی جبلی سهراب سپهری را. هوشنگ ایرانی بر این باور بود که همهٔ افراد بشر هنرمندند اما نام هنرمند تنها زیبندهٔ گروهی است که فرم را رشتهای جاندار مییابند نه قالبی بیجان. هرچند طرحهای او شکل کار هیچکس نبود و ذهنیت خاصی را تعریف نمیکرد، اما در حقیقت او مجذوب آرایی از بیانیهٔ اهالی سوررئالیسم بود. ۱۳۹۷. دریافتشده در ۱۳۹۹-۱۱-۲۸. همشهری آنلاین. ۱۳۹۰-۰۴-۲۶. دریافتشده در ۱۴۰۱-۰۴-۲۷. در مهر ۹۹، عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار گفت از شروع دنیاگیری کروناویروس در ایران تاکنون «حدود ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیدهاند و حدود یک و نیم میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا ریزش کردهاند و کار خود را از دست دادند.» و «از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در دوران کرونا بیکار شدهاند، حدود ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر از اسفند تاکنون نتوانستهاند دوباره شاغل شوند». This content w as done by GSA Con tent Gen erat or Demoversion .
او پختگی فطری و جِبِلّی سهراب سپهری و درک سیاسی او را نداشت تا همچون سنگی صبور، آرام به کناری بنشیند، بنویسد و بنویسد، پاره کند، کنایه و فحش بشنود، تا در روز موعود، روزی که نیما تأیید و تثبیت میشود؛ شعر نو به ثمر میرسد؛ قشرها و طبقات اجتماعی دیگری شکل میگیرد؛ و خوانندگان پیگیر و مؤمن اشعار غیرمتعهد در عرصهٔ ادبیات ظاهر میشوند، شعرهایش را به چاپ برساند. نویسندهٔ دیگری که بر همین سیاق میاندیشید و شعر مینوشت پرویز داریوش بود. با انتشار کتاب طرح از احمدرضا احمدی، نوع دیگری از شعر – که از دیرباز با هوشنگ ایرانی آغاز شده بود – با نام شعر موج نو، در شعر فارسی تثبیت شد و جریان چشمگیری به دنبال آورد. در انتخابات skupština در دسامبر ۱۹۳۱ – ژانویه ۱۹۳۲، فراخوان احزاب مخالف برای تحریم رای بهطور گسترده مورد توجه قرار گرفت، که نشانه ای از نارضایتی مردم از قانون اساسی وام با سند خودرو جدید بود. او در طرحهایش با کشیدن معرفت اشیاء به جای شکل اشیاء، سعی داشت اثر خود را به سوی نوعی تقدس بکشاند. او یک اقبال تاریخی داشت؛ و اقبال تاریخی او این بود که ذوق زیباییشناختی و آغاز فعالیت شاعری او (سال ۱۳۴۱)، با ذوق و نیاز عمومی قشرهای نوظهوری در جامعه همزمان شد که در پی دههای تلاش حکومت پهلوی برای استقرار نوعی مدرنیسم اجتماعی-اقتصادی در ایران شکل گرفته بودند و منتظر اشعاری متفاوت و غیرمتعهد و بسیار مدرن بودند. Art icle has been gen er at ed by GSA C ontent Generat or Dem ov er sion!
از اشعار ایرانی پیداست که در آن روزگار، او به لحاظ روحی، شاعری شتابزده، هیجانی، خوشباور، و به لحاظ سیاسی ناپخته بود. نیروی کار یونان بیش از ۴٫۹ میلیون نفر است که در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بعد از کره جنوبی در رتبه دوم قرار دارد. اگرچه آیین هندو در ژاپن آیینی است که چندان مورد عمل نیست، اما همچنان نقش مهمی اما غیرمستقیم در شکلگیری فرهنگ ژاپن داشتهاست. چرچیل در دسامبر از زندان فرار کرد و با پنهان شدن در واگنهای باری قطارهای باری و مخفی شدن در معدن، از دست تعقیبکنندگان خود گریخت. لفظ دِسَن (به فرانسوی: Design) را ایرانی خود در میان نقاشان ایرانی معمول کرد. اعضای انجمن هنری خروس جنگی نخستین کسانی بودند که به صورت عملی و تئوریک، اندیشههای سوررئالیستی را – درست ۲۴ سال پس از انتشار اولین بیانیهٔ سوررئالیستها در فرانسه در ۱۹۲۵ – به عرصهٔ هنر و ادبیات ایران وارد کردند؛ و هوشنگ ایرانی به دلیل تحصیل در اروپا، حلقهٔ واصل این انتقال بود. اگرچه ده سال پیشتر، هوشنگ ایرانی بعد از بازگشت از اروپا به ایران، تحت تأثیر سوررئالیستهای اروپایی، چندین مجموعه شعر – که از هر نظر تازگی داشت – انتشار داده و غوغایی برانگیخته بود، ولی حرکت ایرانی بیهنگام بود و در نتیجه، سرکوب همهسویه و توأمان نوپردازان و کهنهسرایان را به همراه داشت.
پس از ایرانی، پرویز داریوش در مزامیر و مقدمهٔ مفصل آن به نام «جدالی در شعر» در اثبات حقانیت این نوع شعر کوشید. پس از ایرانی، توجه برخی شاعران به مسئلهٔ نوشتن خودکارانه دریچههای تازهای را در شعر معاصر گشود. شادی قدیریان به عکاسی از زنانی میپردازد که صورتهایشان با لوازم خانه، همچون اتو و جارو دستی و آبکش، پوشانده شدهاست و به مسئله هویت زن و نقشهای جنسیتی در جامعه مردسالار اشاره میکند. آنچه در سنگنوشتهها ذکر شده، مطالب مربوط به حکومت و سیاست است اما از گفتههای نویسندگان یونانی معلوم میشود که ادبیات حماسی به زبان فارسی باستان به صورت روایی و شفاهی، وجود داشتهاست. از سوی دیگر است. از این میان و بیش از هر کس دیگر یدالله رؤیایی به شعر حاشیهای نزدیک میشود و بسیاری از اجزای تئوری «شعر حجم» خود را از آنان وام میگیرد. ولی بیش از هر کس دیگر یدالله رؤیایی به شعر وی نزدیک شد و بسیاری از اجزای تئوری «شعر حجم» خود را از دیدگاههای او وام گرفت. البته، مبلغ وام 600 میلیون تومانی، با افزایش 33 درصدی، در 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندر عباس، بوشهر، قم، ساری و رشت، به سازندگان حرفه ای که از فناوری های نوین استفاده میکنند تعلق خواهد گرفت و همچنین، به سازندگان غیر حرفه ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، 550 میلیون تومان، تسهیلات، به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می شود.
دیدگاهتان را بنویسید