

بخش اول شامل حوادث تاریخی تا ۴۴۴-۴۴۵ ه.ق است و در سدههای چهارم و پنجم نگاشته شده و نثر آن به دوره سامانی نزدیک است. سپس متن عربی که امروزه از میان رفته به وسیله ابن اسفندیار به فارسی ترجمه شده و همراه با افزودهها و حذف مطالبی از آن که با ذوق وی منطبق نبوده، در بخش نخست تاریخ طبرستان درج گردیدهاست. اصل این نامه به زبان پهلوی بوده که توسط تنسر هیربدان هیربد اردشیر به گشنسب شاه طبرستان و در پاسخ به اعتراضات او به برخی اقدامات اردشیر نوشته شده و عبدالله بن مقفع آن را به عربی ترجمه کردهاست. این کتاب در سال ۴۴۰ ه.ق به وسیله ابوسعید عبدالحی بن ضحاک گردیزی دربارهٔ تاریخ ایران از آغاز سلسله پیشدادیان تا دوران زندگی مؤلف نگاشته شدهاست. داشتن حکم مسئولیت معتبر (تاریخ اعتبار تا قبل تاریخ اعزام به خدمت باشد)، احکام مسئولیت شامل معاونتهای یک پایگاه ویا حوزه مقاومت بسیج میتواند باشد. مروجالذهبِ علی بن حسین مسعودی نیز یکی از منابع پیرامون تاریخ ساسانیان است. فارسنامهٔ (ابنبلخی)، یکی از منابع فارسی سودمند دربارهٔ تاریخ ساسانیاست که آگاهیهای ارزشمندی درباب وضعیت و مرتبهٔ فرمانروایان دستنشاندهٔ بزرگ و سِمَت آنان، که در عین حال رعیت پادشاه بودند، بهدست میدهد.
تاریخ طبرستان در چند بخش تدوین یافتهاست. بخش سوم کتاب دربارهٔ تسلط غزنویان و سلجوقیان و بخش چهارم شرح سلاطین باوند است و حوادث تاریخی را تا سال ۷۶۰ ه.ق شرح دادهاست. بخش دوم این کتاب، در باب فرمانروایان آل بویه و آل زیار و دوران تسلط آنها بر مازندران است. این تألیف از دو بخش متمایز با دو سبک نگارش وام با سند خودرو متفاوت تشکیل شدهاست. دو وقایعنامه مسیحی موجود به زبان عربی، حاوی مطالب جالب توجهی از لحاظ ساسانیان هستند. بخش پنجم تا سیزدهم این اثر به طبقات سلاطین ایرارن و سلسلههای پنجگانهٔ باستان، پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان اختصاص یافتهاست. زین الاخبار با شرح سلسله پیشدادی آغاز میشود و پس از کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به دوره اسلامی و اخبار امرای خراسان میپردازد. ما در سر پل ذهاب دو پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن مهر داریم که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن بر روی گسل آسیب جدی دیدهاست و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن مهر نبوده بلکه تمام ساختمانها و سازههای آن منطقه حتی اداره راه و شهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه است آسیب دیدهاند. یافت شدن بازماندههای سنگوارهای انسان راستقامت که به نام انسان جاوهای نیز شناخته میشود نشان میدهد که مجمعالجزایر اندونزی از دو میلیون تا ۶۰۰ هزار سال پیش مسکونی شدهبود.
یکی دو هفته بعد، تلگرافهای زیادی از استانها برای خلع سلسلهٔ قاجار به تهران ارسال شد که ۷ آبان در مجلس بررسی شد. مجمل التواریخ و القصص، یکی از متنیاست با ارزش محدود، زیرا کمتر گزارشی در آن میتوان یافت که بهتفصیل در دیگر منابع یافت نشود. این کتاب اثر قاضی ابو عمرو عثمان بن محمد منهاج سراج جوزجانی است که در سال ۶۵۸ ه.ق به رشتهٔ تحریر درآورده است. تنها اثر یهودی که جزئیاتی از زندگی در حکومت ساسانی میدهد، تلمود بابلی است. روایات طبری در بارة تاریخ ساسانی بسیار مفصّلتر از دورههای قبل و به نحو بارزی متضمن مطالب تاریخی است، گرچه مطالب غیرواقعی و داستانی نیز دارد. روایات طبری در ترتیب و کلیات وقایع با منابع دیگر مطابقت دارد که نشان میدهد مورخان اسلامی در تدوین تاریخ ایران از منابع ایرانی مشترک استفاده کردهاند. باید به یاد داشت که تلمود دارای مطالبی داخلی و وابسته به کانون یهود و امور شرعی است که اشاراتی هم به امور و رویدادها و آئین ساسانی دارد. قراردادن نامه تنسر در آغاز کتاب و پیوند دادن تاریخ طبرستان به تاریخ باستان و رساندن اصل ونسب پادشاهان طبرستانی به شاهان ساسانی و همچنین شرح مفصّلِ مؤلف از مقاومت اهالی و پادشاهان طبرستان در مقابل حاکمان عرب، حاکی از دغدغه خاطر ابن اسفندیار نسبت به موطن و عدالتخواهی اوست.
همچنین دربارهٔ عقاید مانوی در متون سریانی، میتوان به رساله نبینیه سِوِر انطاکی مراجعه کرد. در باب رسالههای کلامی و جدلی مسیحیان ایران در عهد ساسانی، باید به کتاب محارمی به قلم آذرهرمزد و اناهید یا موبدان موبد اشاره کرد که طی آن آراء و عقاید گنوستیکها به اختصار و عقاید زرتشتیها و مانویها به تفضیل بیان میشود. مکتب هرات و بهخصوص سبک کمالالدین بهزاد به قدری گسترده و قوی بود که بر دورههای بعدی خود مثل مکتب تبریز دوم تاثیر مستقیم داشت. مجمل التواریخ در بر گیرنده تاریخ ایران، یونان، روم، بنی اسرائیل، بنی کنده، ملوک عرب و اسلام و خلفا و سلاطین از آغاز تا روزگار مؤلف است. سور انطاکی (severe d’Antioche) از سال ۵۱۲ تا ۵۱۸ میلادی، بطریق انطاکیه بودهاست. تخریب ساختار اجتماعی اقتصادی، رکود کشاورزی، ناامنیهای اجتماعی، شیوع بیمارهای واگیردار از تبعات این جنگ در ایران بودهاست. مجتبی مینوی متن نامه تنسر را به هفده بند تقسیم نموده که به ترتیب حاوی تعارفات معمول آن دوره، پاسخ به اعتراضات گشنسب، سیاست اردشیر دربارهٔ طبقات اجتماعی عصر ساسانی، مجازاتهای ویژهای که اردشیر برای گناهکارها وضع کرده بود، محدودیتهای ویژه هر یک از طبقات اجتماعی، مقررات مربوط به ازدواج و سرانجام رابطه اردشیر با رعایای خویش است. This article has been c reated by GSA Content Gener ator D em ov ersion.
دیدگاهتان را بنویسید